Amerykańska Akademia Filmowa: Nie jest ważne, jaki film zrobisz, ważne jest skąd pochodzisz
Już od kilka lat trwa nagonka na Amerykańską Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej w związku z niewystarczającym zróżnicowaniem etnicznym w kontekście nominacji do Oscara. #OscarSoWhite to hasło walczących o różnorodność w filmowym na świcie. Mimo ewidentnych zmian — od kilku lat gala rozdania Oscarów przebiega pod niepisanym hasłem #BlaskLifeMetter — Akademia Filmowa ostatecznie ugięła się pod naciskami i wprowadziła do regulaminu budzące wątpliwości, radykalne zmiany.
— Wierzymy, że te nowe standardy poskutkują długotrwałymi, zasadniczymi zmianami w naszej branży —powiedzieli w oświadczeniu prezes David Rubin i dyrektor generalny Dawn Hudson.
Od kolejnej edycji rozdania nagród stopniowo będą wprowadzane nowe reguły, a od 2024 roku filmy ubiegające się o nominację, będą musiały spełnić przynajmniej dwa z czterech określonych przez Akademię warunków. Ich przestrzeganie przesłoni ocenę merytoryczną produkcji filmowych i znacząco wpłynie na oceny filmów przez jurorów.
Standardy zostały podzielone na grupy, ze względu na obszar objęty zmianami:
Standard A: Reprezentacja, Motywy, Narracja
Główni lub istotni drugoplanowi aktorzy/aktorki – Przynajmniej jeden z głównych lub drugoplanowych aktorów musi należeć do niedostatecznie reprezentowanej grupy etnicznej, lub rasowej.
Przynajmniej 30% wszystkich aktorów/aktorek w rolach drugoplanowych i epizodycznych musi natomiast pochodzić z przynajmniej dwóch z niedostatecznie reprezentowanych grup: takich jak kobiety, grupy etniczne, osoby LGBT+ oraz osoby z kognitywnymi lub fizycznymi niepełnosprawnościami, niedosłyszące lub niesłyszące.
Standard B: Ekipy twórcze
Wśród osób zajmujących najważniejsze pozycje w procesie twórczym – casting, zdjęcia, muzyka, kostiumy, reżyseria, montaż, fryzury, charakteryzacja, produkcja, scenografia, dźwięk, efekty specjalne, scenariusz – co najmniej dwie muszą pochodzić z niedostatecznie reprezentowanych grup (tych samych, co w punkcie A2), z czego przynajmniej jedna ma pochodzić z niedostatecznie reprezentowanej grupy etnicznej lub rasowej.
Standard C: Szanse i dostęp do środowiska branżowego
Producent lub dystrybutor musi oferować płatne staże i możliwości odbywania stażów dla osób pochodzących z niedostatecznie reprezentowanych grup, określonych w punkcie A2 w najważniejszych aspektach produkcyjnych. Mniejsze lub niezależne studia, lub dystrybutorzy muszą mieć w ekipie przynajmniej 2 stażystów/stażystki z tych grup. Ponadto producent, dystrybutor i firma finansująca produkcję musi oferować możliwości rozwoju podstawowych umiejętności filmowych dla osób pochodzących z niedostatecznie reprezentowanych grup, określonych w punkcie A2.
Standard D: Rozwój widowni
Studio lub producent muszą mieć w zespołach zajmujących się marketingiem, dystrybucją, promocją co najmniej kilka osób pochodzących z niedostatecznie reprezentowanych grup na kierowniczych stanowiskach.
Polecamy Sejm. Wybór Marszałka
Wiadomości
Europoseł Jacek Ozdoba domaga się ujawnienia danych lekarza, który miał opiniować stan zdrowia Zbigniewa Ziobry
Rząd Tuska nie ma na leczenie onkologiczne Polaków. Znalazły się miliony na pomoc wojskową dla Ukrainy
Najnowsze
Zembaczyński naśmiewał się z choroby Zbigniewa Ziobry
Czarnek ostro o rządzie Tuska: "To jest zdrada"
Marianna Schreiber i Piotr Korczarowski rozstali się. „Nasze światy nie schodzą się w jeden”