To oni badają kosmos. Informator o polskich ośrodkach astronomicznych

Opracowanie „Polskie ośrodki astronomiczne” zostało wydane drukiem oraz w formie elektronicznej
Pixabay.com/@qimono

Opracowanie przedstawiające polskie placówki naukowe zajmujące się astronomią i badaniami kosmosu wydały pod koniec marca Polskie Towarzystwo Astronomiczne (PTA) oraz Obserwatorium Astronomiczne Uniwersytetu Jagiellońskiego (OA UJ). Uzupełnione jest informacjami o działalności edukacyjnej i popularnonaukowej w tej dziedzinie.

Informator liczy 72 strony i ma format A5. Jest to praca zbiorowa, gdyż informacje o danym ośrodku przygotowywały osoby z nim związane. Przedstawia naukowe placówki (uniwersyteckie oraz instytuty Polskiej Akademii Nauk) zajmujące się w naszym kraju badaniami Wszechświata. Prezentuje także miejsca, gdzie można studiować astronomię na studiach licencjackich, magisterskich i w szkołach doktorskich.

Opracowanie nastawione jest na opisanie ośrodków naukowych, ale można w nim znaleźć też kilka dodatkowych stron poświęconych innym aspektom astronomii – placówkom edukacyjnym, popularyzującym astronomię, a także mediom branżowym. Dostępne są na przykład mapy z rozmieszczeniem kilkudziesięciu obserwatoriów astronomicznych na terenie Polski, największych teleskopów na terenie naszego kraju, a także polskiej infrastruktury badawczej znajdującej się za granicą.

- Zdecydowanie brakowało aktualnego informatora kompleksowo pokazującego cały przekrój badań astronomicznych prowadzonych w Polsce. Tę lukę wypełnia wydane właśnie opracowanie. Będziemy chcieli kontynuować ten kierunek i w przyszłości przygotować dodatkowe opracowanie dotyczące także placówek edukacyjnych i popularyzujących astronomię. Ośrodki i organizacje z całej Polski, również te niewielkie, zachęcamy już teraz do kontaktu – mówi dr Krzysztof Czart z Polskiego Towarzystwa Astronomicznego, koordynator projektu.

Wydawnictwo powstało dzięki finansowaniu z Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej w ramach Programu Promocja Zagraniczna. Przetłumaczono je także na język angielski, aby pomóc w zagranicznej promocji polskich instytucji zajmujących się badaniami kosmosu.

Jak wskazuje Tomasz Kundera z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, promocja ośrodków naukowych poza granicami Polski jest niezwykle istotna. Trzeba pokazywać jakie badania prowadzimy, w czym polskie placówki się specjalizują, jakie sukcesy odnoszą.

- Przekłada się to na przykład na udział w wiodących światowych projektach naukowych i różną inną współpracę, chociażby w zakresie prowadzenia doktoratów i staży dla młodych naukowców, a w konsekwencji na lepszy rozwój polskiej nauki i na lepsze jej dostosowanie do współczesnych trendów w nauce europejskiej i światowej – wskazuje astronom.

Polskie Towarzystwo Astronomiczne (PTA) jest organizacją zrzeszającą zawodowych astronomów, istniejącą od blisko 100 lat. Jego celem działania jest wspieranie rozwoju astronomii w naszym kraju, zarówno w dziedzinie badań naukowych, jak i w zakresie edukacji i popularyzacji. Z kolei Obserwatorium Astronomiczne Uniwersytetu Jagiellońskiego (OA UJ) to najstarsze polskie obserwatorium astronomiczne, istniejące od 1792 roku.

Opracowanie pt. „Polskie ośrodki astronomiczne” zostało wydane drukiem oraz w formie elektronicznej w wersjach polskiej i angielskiej. Można je pobrać bezpłatnie ze strony https://www.pta.edu.pl/wydawnictwa/katalogi.

Źródło: naukawpolsce.pap.pl