PGNiG odebrało piątą dostawę LNG w Kłajpedzie. Podsumowanie roku użytkowania stacji przeładunkowej

Artykuł
Dotychczas PGNiG odebrało w Kłajpedzie łącznie ok. 8,4 tys. ton LNG, co odpowiada ok. 127 GWh energii
Fot. Pixabay/kristinakasp

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo odebrało piąty ładunek skroplonego gazu ziemnego. Wszystko w stacji przeładunkowej LNG w Kłajpedzie.

W ciągu pierwszego roku użytkowania PGNiG załadowało tam 327 autocystern o łącznym wolumenie 5856 ton LNG do sprzedaży. W trakcie pierwszego pełnego roku 92 procent przeładowanego do cystern samochodowych gazu trafiło do Polski.

- Dla PGNiG wykorzystanie stacji w Kłajpedzie to możliwość ekspansji na nowe rynki w segmencie LNG małej skali. Nadal jednak większość cystern z LNG załadowanych w tej stacji trafia do klientów w północno-wschodniej Polsce. Krótszy, niż ze Świnoujścia, dystans między Kłajpedą a odbiorcami w tej części kraju znacznie wpływa na koszty transportu, a zatem i na cenę dostarczanego gazu. Z błękitnego paliwa korzystają nie tylko klienci biznesowi. Zasilane są nim również stacje regazyfikujące LNG na terenach, gdzie nie dociera sieć gazowa. Nasz gaz z Litwy dostępny jest także na stacjach, gdzie LNG tankowane jest do pojazdów ciężkiego transportu drogowego - powiedział Paweł Majewski, Prezes Zarządu PGNiG.

PGNiG rozładowało około 3 tys. m sześciennych LNG pochodzącego z Norwegii. Ładunek firmy Gasum przypłynął fińskim zbiornikowcem Kairos.

Odkąd PGNiG rozpoczęło wyłączne użytkowanie instalacji należących do Klaipedos Nafta to piąta dostawa gazu do stacji przeładunkowej LNG w Kłajpedzie od 1 kwietnia 2020 roku.

- Oceniając pierwszy rok współpracy z PGNiG, możemy śmiało stwierdzić, że nasze wysiłki na rzecz tworzenia wartości dla rozwijającego się regionalnego rynku LNG przyniosły wymierne efekty. Mamy nadzieję, że tą współpracą – określoną za sprawą pięcioletniej umowy – będziemy w dalszym ciągu i w jeszcze większym stopniu uwalniać potencjał regionu. Zwłaszcza że na Litwie obserwujemy działania zmierzające do większego wykorzystania LNG jako alternatywnego paliwa dla komercyjnego transportu drogowego. W tym sensie Polska jest inspirującym przykładem - powiedział Darius Šilenskis, Prezes KN.

Źródło: pgnig.pl

Komentarze
Zobacz także
Nasze programy