Świnoujście: Z Chin przypłynęła wielka maszyna, która wydrąży tunel pod Świną

Artykuł
TBM
Twitter Miasto Świnoujście (@MiastoS)

Rozładowano części maszyny TBM, która wybuduje tunel łączący wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu (Zachodniopomorskie). Maszyna przed transportem została rozłożona na 129 elementów, pracę ma rozpocząć w marcu przyszłego roku.

TBM (Tunnel Boring Machine) przypłynęła do Świnoujścia z portu Nansha w Chinach na statku Da Chang, pokonując Północną Drogę Morską.

- Można powiedzieć, że dzisiaj perspektywy, które przed nami, w kwestii stałego – wreszcie – połączenia Świnoujścia z Polską są realizowane. (...) Około pół roku – to czas, kiedy wykonawca zrealizuje komorę startową, kiedy zmontuje w niej maszynę TBM, która jest dzisiaj rozładowywana i ta maszyna będzie mogła rozpocząć wiercenie tunelu – powiedział w piątek podczas briefingu prasowego prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. Dodał, że wcześniej odbędzie się "chrzest" maszyny, której imię wybiorą mieszkańcy miasta.

- Ten rząd od początku mówił, że jego celem jest polityka zrównoważonego rozwoju, polityka likwidacji wykluczeń – zarówno w sferze społecznej (...), ale również wykluczeń w wymiarze przestrzennym, komunikacyjnym. (...) To przekłada się na konkretne problemy ludzi w ich codziennym życiu, chociażby mieszkańców Świnoujścia i gości, którzy muszą korzystać z przepraw promowych, co jest niewygodne, utrudnia codzienne funkcjonowanie – powiedział sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marcin Horała.

TBM została wyprodukowana w Chinach, specjalnie do drążenia tunelu pod Świną. Ma długość 101 m i waży 2,74 tys. ton. Będzie przewiercała się pod dnem Świny, wykonując jednocześnie obudowę tunelu z prefabrykowanych elementów.

maszyna_670źródło: twitter TVP3 Szczecin (@tvp3szczecin)

 Maszyna wiercenie rozpocznie na wyspie Uznam i po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości.

Obecnie na wyspie Uznam budowana jest komora startowa – będzie miała 120 m długości i 20 m szerokości. Wykonywany jest wykop pod płytę denną komory. Na wyspie Wolin budowana jest natomiast komora odbiorcza maszyny TBM. Działa też zakład prefabrykacji, w którym wykonywane są elementy obudowy tunelu (tubingi).

Inwestorem jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin.

Koszt inwestycji wynosi ponad 912 mln zł, z czego ponad 775 mln zł to unijne dofinansowanie. Resztę inwestor, miasto Świnoujście, dokłada z własnego budżetu. Prace mają się zakończyć w ostatnim kwartale 2022 r. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR i Gulermak.

Obecnie z wyspy Wolin na wyspę Uznam, na której znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, kursują promy pasażersko-samochodowe na dwóch przeprawach – Warszów i Centrum.

Rozpoczęcie drążenia tunelu planowane jest na marzec 2021 r. Budowa stałego połączenia ma się zakończyć we wrześniu 2022 r.

Źródło: swinioujscie.pl, onet.pl

Komentarze
Zobacz także
Nasze programy