Maszynista pociągu z katastrofy pod Babami stanie przed sądem

Artykuł
sxc.hu

Przed sądem stanie maszynista pociągu, oskarżony o nieumyślne sprowadzenie katastrofy w ruchu kolejowym, której następstwem była śmierć dwóch osób; ponad 160 pasażerów doznało obrażeń. Mężczyźnie grozi kara do 8 lat więzienia.

Jak poinformował rzecznik Prokuratury Okręgowej w Piotrkowie Trybunalskim Witold Błaszczyk, akt oskarżenia w tej sprawie trafił do piotrkowskiego sądu.

Do wypadku pociągu relacji Warszawa Wschodnia-Katowice doszło w sierpniu 2011 roku. Niedaleko miejscowości Baby wykoleiła się lokomotywa i cztery wagony. Lokomotywa uderzyła w nasyp. Jeden z wagonów wypadł z torów i przewrócił się. Na miejscu zginęła jedna osoba. Kilka tygodni później w szpitalu zmarła kolejna. Ostatecznie - jak ustalono - 162 pasażerów zostało poszkodowanych. Wcześniej informowano o ponad 80 poszkodowanych.

Według śledczych przyczyną wypadku była nadmierna prędkość, z którą pociąg wjechał na rozjazd. Przed wypadnięciem z torów skład jechał z prędkością 113,1 km na godz., a ograniczenie prędkości w tym miejscu wynosi 40 km na godz.

Zakończenie śledztwa i sporządzenie aktu oskarżenia możliwe było m.in. dzięki wpłynięciu w ostatnich tygodniach do prokuratury ostatniej już opinii biegłych z zakresu kolejnictwa. Opinia ta ostatecznie wykluczyła niesprawność urządzeń technicznych i tym samym potwierdziła ustalenia prokuratury, kto ponosi odpowiedzialność za spowodowanie wypadku.

Potwierdził to również raport Państwowej Komisji Badań Wypadków Kolejowych, z którego wynika m.in., że maszynista w trakcie jazdy prowadził rozmowy telefoniczne, kierował pociągiem, nie mając założonych okularów korekcyjnych, których noszenie nakazał mu lekarz. Był też zmęczony.

Ostatecznie śledczy oskarżyli maszynistę pociągu o nieumyślne sprowadzenie katastrofy w ruchu kolejowym, której następstwem była śmierć dwóch osób oraz doznanie obrażeń ciała różnego stopnia przez 162 inne osoby. Prokuratura oskarżyła go również o nieumyślne spowodowanie szkody majątkowej w wysokości 635 tys. zł na rzecz PKP Intercity oraz ponad 1 mln zł na rzecz PKP PLK.

Źródło: pap

Komentarze
Zobacz także
Nasze programy