„Czy to czas, by razem czytać?”. Trwa kampania świąteczna NPRCz 2.0

Sylwia Gawkowska 28-12-2022, 16:20
Artykuł
nck.pl

Rada Ministrów uchwaliła Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025. Jest on jednym z większych programów wieloletnich Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ma na celu wsparcie oraz promocję czytelnictwa wśród mieszkańców Polski. Od kilku dni w mediach społecznościowych, telewizji, radiu oraz komunikacji miejskiej emitowany jest spot stworzony w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Zwraca on uwagę, jak ważny w okresie Świąt Bożego Narodzenia jest wspólnie spędzony czas z rodziną, wykorzystany na czytaniu książek. 15-sekundową animację będziemy mogli oglądać do końca tego roku.

Głównym celem NPRCz 2.0. jest wsparcie, promocja oraz rozwój czytelnictwa w Polsce, a także, kształtowanie postaw proczytelniczych, zwiększanie dostępu do wszelkich rodzajów książek, wzmacnianie kompetencji posługiwania się językiem ojczystym oraz wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury, wiedzy i informacji. Planowany budżet programu wynosi ponad miliard złotych, w tym blisko 635 milionów złotych przeznaczonych zostanie z budżetu państwa. Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. realizowany jest przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz we współpracy z Biblioteką Narodową, Instytutem Książki i Narodowym Centrum Kultury i Ministerstwem Edukacji i Nauki.

W skład programu NPRCz 2.0. wchodzą cztery priorytetowe obszary wsparcia.


Pierwszym z nich jest poprawa oferty bibliotek publicznych, w ramach którego zakupione zostaną najnowsze książki będące uzupełnieniem zbiorów bibliotek publicznych. Dodatkowo wprowadzona zostanie usługa zdalnego dostępu do książek w formatach elektronicznych: e-booków, audiobooków i synchrobooków oraz rozbudowany zostanie zintegrowany system zarządzania zasobami bibliotek publicznych, poprzez włączanie kolejnych bibliotek do wspólnej platformy informatycznej. Łącznie w ramach programu w latach 2021–2025 powstanie platforma 500 bibliotek: 4 bibliotek, które są już przyłączone oraz 496 bibliotek nowych. Operatorem Priorytetu pierwszego jest Biblioteka Narodowa.

Drugim z Priorytetów jest inwestycja w infrastrukturę bibliotek publicznych. Jej głównym operatorem jest Instytut Książki. W ramach programu można wnioskować o dofinansowanie budowy, przebudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji bibliotecznego obiektu budowlanego wraz z jego wyposażeniem. Uprawnionymi wnioskodawcami w tym przypadku są: samorządowe instytucje kultury, gminne biblioteki publiczne będące samodzielnymi instytucjami kultury oraz gminne instytucje kultury, w skład których wchodzą wyodrębnione organizacyjnie biblioteki publiczne, dla których organem założycielskim jest odpowiednio: gmina wiejska i gmina miejsko-wiejska bez ograniczenia liczby mieszkańców, oraz gmina miejska do 100 tys. mieszkańców.

Priorytet trzeci, którego operatorem jest Ministerstwo Edukacji i Nauki, dotyczy zakupu nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych. Wsparcie finansowe przeznaczyć można na zakup książek, sprzętu komputerowego i oprogramowania oraz realizację działań promujących czytelnictwo, w tym zakup nagród dla uczniów biorących udział w konkursach i akcjach promujących czytelnictwo. Priorytet przeznaczony jest dla placówek wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych i ponadpodstawowych, szkół działających w ramach Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą oraz bibliotek pedagogicznych.

Ostatni Priorytet, czwarty jest to program dotacyjny dla bibliotek oraz promocja czytelnictwa. Skierowany jest do bibliotek publicznych, dla których organem założycielskim jest odpowiednio: gmina wiejska i gmina miejsko-wiejska bez ograniczenia liczby mieszkańców oraz gmina miejska (w tym w miasta na prawach powiatu) do 100 tys. mieszkańców. Udzielone dofinansowania mają służyć realizacji projektów edukacyjno-animacyjnych. Jednym z istotnych elementów będzie podnoszenie kompetencji pracowników bibliotek oraz wzmacnianie partnerstw lokalnych na rzecz rozwoju czytelnictwa. Uzupełnieniem działań Priorytetu czwartego będzie kampania społeczno-informacyjna realizowana w dwóch komplementarnych obszarach: promocyjno-informacyjnym oraz społeczno-wizerunkowym. Na realizację zadań przewiduje się przeprowadzenie czterech naborów wniosków. Szacowana wielkość środków przeznaczonych na dofinansowanie zadań w latach 2021-2025 wynosi: 22 000 000,00 zł.

W ogólnopolskich mediach: stacjach telewizyjnych, radiowych, Internecie, a także w komunikacji miejskiej w wybranych miastach w Polsce, w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 rozpoczęła się kampania świąteczna pod tytułem „Czy to czas, by razem czytać?” Animowany spot trwający 15 sekund ma na celu zwrócenie uwagi społeczeństwa, że książki, które towarzyszą nam podczas Świąt Bożego Narodzenia, są doskonałym sposobem na wspólne, rodzinne spędzanie czasu w domu, a także, podkreśla, że są one jednym z elementów naszej tradycji. Kampania potrwa go końca roku.

Bohaterem kampanii jest książka, która towarzyszy nam w sytuacjach, związanych z przygotowaniem i przeżywaniem Świąt Bożego Narodzenia, takich jak wybór prezentów, przyrządzanie świątecznych potraw, przeprowadzaniu świątecznych porządków czy składaniu życzeń, znanych dobrze każdemu z nas. W kampanii podkreślono, że święta to szczególny okres, spotkań i refleksji, w którym warto się zatrzymać i znaleźć czas na odpoczynek przy książce. Kampanię „Czy to czas, by razem czytać?” możemy spotkać w szesnastu miastach wojewódzkich w Polsce. Ukazuje się ona na monitorach w komunikacji miejskiej: autobusach, tramwajach, kolejach podmiejskich, a w Warszawie również w metrze.

Za kampanię odpowiada Narodowe Centrum Kultury, które koordynuje komunikację oraz promocję NPRCz 2.0. Koncepcja kreatywna świątecznej animacji przygotowana została przez agencję Punchline. Tak jak w poprzednich latach opiera się ona na grze słownej z partykułą pytającą „CZY”, będącą logotypem NPRCz 2.0 oraz jednocześnie pierwszą sylabą wyrazu „czytanie”.

Wraz ze świąteczną kampanią społeczną, w Internecie prowadzone są również inne aktywności promocyjne Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Działania te obejmują m.in. różnorodne aktywności w mediach społecznościowych, realizowane ze znanymi influencerami oraz liderami opinii w formie literackich i czytelniczych wyzwań pod hasłem #czytamznprcz2.0, które promują czytanie w okresie okołoświątecznym, zwłaszcza wśród osób najmłodszych. Kampania w mediach społecznościowych prowadzona jest w kanałach własnych NPRCz 2.0 oraz w mediach influencerów, w szczególności na Facebooku, Instagramie, TikToku i YouTube.

Źródło: Telewizja Republika/NCK

Komentarze
Zobacz także
Nasze programy